Search Results for:

  • ,

    Dua ‘S’ Yang Ramai Orang Selalu Terleka – Senyum & Sedekah

    Saya ada seorang kenalan yang sangat hebat di mata saya. Namanya Muhammad Saif Syahrul. Saya panggilnya Syah. Hingga ke hari ini, seperkara dua nasihat daripadanya yang saya ingat dan pegang erat-erat, ingin saya kongsikan bersama. Dua ‘S’. Ya, itu yang Syah sampaikan pada saya beberapa tahun yang lepas, sebelum Syah berhijrah. Apa itu dua ‘S’? […]

  • ,

    Jaga Hak Allah, Allah Akan Jaga Kita

    “Kenapa prestasi kita tiga bulan ni jadi macam ni?” Saif menongkat dagu sambil rehat seketika. Dia baru sahaja selesai meneliti fail ketiga organisasi itu. Mindanya mulai penat. “Jadi macam mana?” Inas kembali menyoal sahabat baiknya itu. “Yelah, semakin sikit sales yang masuk. Tak agresif seperti sebelum ni. Kita pun dah lama tak buat trip baru,” Amani […]

  • ,

    Optimis Saja! Jangan Gentar Untuk Mengukir Impian!

    Orang yang beriman wajib untuk optimis. Optimis terhadap masa depannya serta optimis terhadap masa depan Islam. Optimis itu sangat berkait rapat dengan harapan. Orang yang optimis pasti tidak akan jemu untuk memasang cita-cita dan impian, kerana cita-cita serta impian itu adalah harapan! Terdapat banyak ayat dalam Quran di mana Allah mengingatkan kita untuk berharap serta […]

  • , ,

    Kita Hidup Untuk Bahagia… Bahagia Itu Bila Allah Sayang

    Bahagia sebenar adalah bila hati kita kaya. Kalau hati kaya, kita akan bahagia. Lihatlah betapa ramai yang bergaji besar, namun hati perasaannya tetap miskin? Betapa ramai yang memiliki pangkat besar, gaji besar, namun masih terjebak dengan riba? Mereka yang amal riba, hidup mereka tidak akan bahagia. Hati mereka tidak akan tenang. Sebab Allah tidak suka […]

  • ,

    Kenapa Manusia Sering Risau Berkaitan Soal Rezeki?

    Manusia di dalam hidup mereka akan ada kerisauan tertentu. Dan kerisauan yang paling menghantui mereka adalah berkaitan rezeki. Apabila kita tersedar dari tidur apa yang kita fikirkan? Ya rezeki. Apabila kita berbual dengan orang sekeliling kita maka tajuk yang banyak mengambil tempat dalam perbualan tersebut adalah berkaitan rezeki. “Hang kerja di mana?” “Tender projek kat […]

  • ,

    Di Sebalik Tabir Kehidupan

    Dalam kehidupan sekarang, kita melihat ramai dalam kalangan kita yang telah berjaya mencapai impian dalam hidup mereka. Alhamdulillah dan tahniah diucapkan! Kita melihat kejayaan demi kejayaan dicapai oleh mereka dan barangkali ada terdetik di hati: “Bagusnya jika aku adalah mereka, kaya dan berjaya.” “Untungnya berjaya macam tu, kenapa macam senang jer dia nak berjaya?” Setiap […]

  • ,

    Perjalanan Hidup Adik-adik Masih Jauh, Tolong Jangan Rosakkannya

    Peristiwa kebakaran pusat tahfiz yang berlaku beberapa minggu yang lalu membuatkan semua hati yang melihat dan mendengar berasa hiba dan pilu. 21 anak-anak tahfiz dan 2 orang warden terlebih dahulu dijemput Ilahi. Allah lebih sayangkan mereka. Damailah kamu anak-anak syurga kesayangan Allah. Al-Fatihah. Setelah itu, kita mendengar berita yang mengesahkan bahawa kebakaran pusat tahfiz bukan […]

  • ,

    Andai Saya Terus Rebah Dengan Kegagalan

    Nama saya Amalina. Seorang pelajar cemerlang dalam bidang akademik sejak dari darjah 1 sehingga darjah 6. Kemudian melanjutkan pelajaran di sekolah menengah. Juga berjaya merebut gelaran pelajar cemerlang dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Figura saya yang selalu naik ke pentas untuk menerima hadiah daripada pengetua. Nama saya yang selalu terpampang di papan kenyataan sebagai […]

  • ,

    Aku Tak Tutup Aurat Tapi Aku Jaga Solat. Boleh ke?

    Antara mengerjakan solat dan juga menutup aurat yang mana lagi penting? Adakah tidak menutup aurat tetapi menjaga solat lebih baik berbanding menutup aurat tetapi tidak solat? Ada sebahagian antara mereka yang mendakwa bahawa: “Walaupun saya tidak bertudung tetapi saya amat menjaga solat.” Tahniah untuk mereka yang dapat menjaga solat dalam apa jua keadaan. Namun yang menjadi persoalan adalah kenapa […]

  • ,

    Sangka Baik, Dapat Baik-baik

    Hampir semua kita berperang dengan perasaan bersangka-sangka. Ada keadaan yang kita tidak mahu bersangka buruk, tapi kita terfikir juga. Suka hati kita sahaja membuat andaian. Kita rasa apa yang kita lihat itu betul atau kita fikir apa kita sangka itu tepat. Mungkin kita terlupa Allah telah berpesan dalam ayat 12 surah al-Hujurat yang bermaksud: “Wahai […]

  • ,

    Rasa Tenang Apabila Diuji?

    Setiap manusia diuji. Namun ujiannya sahaja berbeza-beza. Kita semua diuji ini kerana Allah ingin meningkatkan darjat kita dan memberi kita kebaikan. Namun bagaimana kita mahu bertenang dalam proses untuk redha melalui ujian dalam hidup? Perkara yang perlu kita lakukan pertama sekali adalah mengembalikan semuanya semula kepada Allah. Jangan lupa untuk mengucapkan innalillahi wa inna ilaihi […]