Search Results for:

  • ,

    Tuhan… Kenapa Aku Yang Engkau Pilih? (bahagian 1)

    Nazirah menangis semahunya. Meluahkan rasa yang dipendamnya. Biar hari ini dia bebaskan semuanya. Luka, kepedihan dan kecewanya. Dia tidak mahu lagi menahan apa yang akan jatuh, mencantum apa yang sedang retak dan berpegang pada apa yang bakal putus. Untuk kali ini saja, biar dia lepaskan semua. “Tuhan… kenapa harus aku yang Engkau pilih?” Entah untuk […]

  • ,

    Nilai Seekor Burung Ciptaan Allah

    Melihat ke langit ternampak sekumpulan burung yang terbang dengan riang rianya. Bebas membelah udara. Ke sana-sini riuh berkicau. Saiz mereka pelbagai. Ada yang kecil dan ada yang besar. Meliuk lentuk ditiup angin. Bagaimana mereka mampu terbang dan tidak jatuh ke bumi? Adakah kerana sayap yang ada pada mereka? Bagaimana pula burung kecil mampu berharap pada […]

  • ,

    Kaya Atau Miskin? Semuanya Baik Jika…

    Alhamdulillah. Sekarang dalam kalangan kita semakin ramai yang berjaya. Semakin ramai lahir golongan yang berpendidikan tinggi. Semakin bertambah jumlah mereka yang bekerja dalam zon yang selesa. Semakin melonjak naik bilangan para ahli perniagaan sama ada offline atau online. Semakin ramai mereka yang banyak harta. Semuanya hebat-hebat belaka. Namun kaya dan berjaya di dunia sahaja tidak […]

  • ,

    Kamu Diuji Kerana Kamu ‘Special’

    Allah sentiasa memberi jalan keluar, Walau sesulit mana keadaan kita… Akan ada tangan-tangan yang membantu… Akan ada manusia-manusia yang menguatkan.   Walau kita merasa jauh daripadaNya, Tetaplah meminta pertolongan daripadaNya, Walau kita sentiasa melupakanNya, Tetaplah merayu kepadaNya.   Kerana Dia Yang Maha Baik, Tidak akan pernah menolak, Permintaan hambaNya yang meminta, Dengan khusyuk dan merendah […]

  • ,

    Kalau Syurga Itu Murah…

    Kita hanya bermimpi di siang hari jika menganggap bahawa untuk masuk ke syurga itu mudah. Syurga itu mahal semahal namanya. Kita jangan anggap bahawa kita akan masuk syurga tanpa diuji oleh Allah. Setiap penerima anugerah di dunia saja, kita akan dinilai dan diuji untuk menentukan kita layak ataupun tidak untuk mendapat penganugerahan itu… apatah lagi […]

  • ,

    Kunci Ke Syurga (bahagian 2-akhir)

    “Baiklah, ini jawapanku… 1. Satu yang tiada duanya adalah Allah SWT. 2. Dua yang tiada tiganya adalah malam dan siang. Allah SWT berfirman, “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).” (Al-Isra’ : 12) 3. Tiga yang tiada empatnya adalah kekhilafan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan kapal yang ditumpanginya, membunuh seorang […]

  • ,

    Kunci Ke Syurga (bahagian 1)

    “Akak, nak dengar satu teka-teki tak?” “Teka-teki apa tu?” “Apakah benda yang satu tiada duanya, dua tiada tiganya, tiga tiada empatnya? Takat tu je dulu. Kalau akak terer akak jawab.” “Menarik betul teka-teki awak ni. Apa jawapannya? Akak macam tak pernah dengar pun teka-teki tu sebelum ni.” “Haa, mari saya share jawapan dia. Haritu saya ada […]

  • ,

    Berdoalah. Allah Maha Mendengar (bahagian 2-akhir)

    Dr Saeed akhirnya menyewa sebuah kereta dan memulakan perjalanan. Di pertengahan jalan, cuaca tiba-tiba berubah dan kilat mulai sabung-menyabung. Hujan semakin lebat dan membuatkan keadaan sangat sukar dan mustahil untuk meneruskan perjalanan. Setelah dua jam perjalanan barulah Dr Saeed sedar bahawa dia telah tersalah jalan. Di kiri kanannya gelap tanpa sebiji lampu jalan. Telefonnya sudah […]

  • ,

    Berdoalah. Allah Maha Mendengar (bahagian 1)

    “Awak, pernah tak rasa macam dah penat doa? Hari-hari kita doa tapi Allah tak makbul pun. Orang cakap setiap apa yang kita doa Allah akan makbulkan. Saya tiap-tiap hari doa tapi sampai sekarang ada je benda tak makbul,” “Bukan ‘tak makbul’. Tapi mungkin ‘belum makbul’. Bersangka baik dengan Allah.” Sabda Rasulullah S.A.W : Daripada Abu […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 3-akhir)

    “Ilmu mengenali Tuhan?” Si lelaki muda nampak semakin berminat. “Ya, sains ilmu yang kita pelajari itu bukankah boleh diukur, diekperimentasi dan diaplikasi” Si abang menerangkan. “Kata-kata kamu itu memang benar.” “Kita selalu membuat eksperimen di sekolah. Kenapa kita harus mengukur setiap bahan dengan terperinci?” Tanya si abang. “Supaya tidak berlaku letusan yang tidak diingini.” “Itulah […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 2)

    Selepas beberapa langkah lelaki muda tadi berlalu. Tiba-tiba dia tidak mampu melangkah lagi apabila mendengar alunan bacaan al-Quran daripada si adik. “Apa yang kamu baca itu?” “Surat cinta daripada Tuhan,” jawab si adik sambil menunjukkan senaskah mushaf al-Quran kepada lelaki muda tadi. “Cinta hanya membuatkan kamu kecewa. Jangan pernah mendekatinya,” kata si lelaki muda. “Kami […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 1)

    Seorang lelaki muda yang agak berserabut meninjau jauh ke bawah. Dia kelihatan sedang berfikir tentang sesuatu. “Apa yang tuan sedang lihat?” Seorang budak kecil yang berumur dalam lingkungan 11 tahun tiba-tiba bersuara. Budak lelaki itu cuba menghampiri dan berdiri di sebelah sisi kirinya. Dia juga cuba meniru aksi lelaki muda tadi. Namun, tiada apa yang […]