,

Hijrah – Kerana Dia atau dia?

Hijrah itu punya banyak maksud. Hijrah daripada melakukan larangan Allah S.W.T, hijrah mengasingkan diri daripada orang-orang musyrik atau kafir yang memfitnah atau mempersendakan Islam dan hijrah berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain.

Namun, hijrah yang paling besar hari ini adalah hijrah meninggalkan larangan Allah S.W.T.

Teringat satu hari saat membelek nota-nota pelajaran, seorang junior datang menyapa.

“Akak, nak berubah tu susah kan?” Sambil tangannya memintal-mintal hujung bantal yang dipeluknya.

“Kenapa tiba-tiba?” Nota yang tadi terbuka ditutup perlahan.

“Kenapa bila kita mula nak berubah, rasa susah sangat? Kenapa rasa macam semua benda salah? Kenapa semua orang mula nak jauh daripada kita?”

“Sebab setiap perubahan itu perlukan mujahadah. Nak kejar syurga Allah, bukan senang. Tapi tak susah.”

“Maksudnya?”

“Berubah tu kan perlukan pengorbanan, perlukan kekuatan.”

“Tapi saya baru je rasa nak berubah, kenapa macam berat sangat saya rasa ujian untuk berubah ni kak? Kenapa semua orang suka sangat ungkit kisah lama kita? Semua orang macam makin jauhkan diri daripada saya. Sampai saya rasa macam tak layak nak berubah. Rasa berdosa yang amat. Rasa macam… biarlah macam ni je terus, tak payah nak berubah jadi solehah.”

“Sebab mereka manusia. Manusia ada pelbagai kerenah. Ada yang tak suka tengok kita bahagia dengan Allah. Ada yang dengki melihat kita mengejar redha Allah.”

“Hurmm… susah kan kak?”

“Sebenarnya berubah tu tak susah macam nak istiqamah. Apa yang kamu rasa sekarang ni mungkin adalah ujian untuk istiqamah dalam berubah. Semak balik niat, berubah kerana manusia atau kerana Allah.”

“Betul juga tu kan kak. Lepas ni kena jadi lagi tabah la ni. Akak doakan ya.”

**********

Ramai yang berpatah balik di pertengahan jalan. Ramai yang tak mampu mengharungi cabaran untuk berhijrah.

Ramai yang mengarang alasan untuk kembali ke dunia lama mereka. Ramai yang dijangkiti penyakit putus asa di pertengahan jalan hijrah. Alangkah ruginya mereka!

“Kau sekarang dah lain la. Tak macam yang aku kenal dulu,”

Kerana perubahan itu perlu. Berubah bukan untuk orang lain. Tetapi untuk diri sendiri juga. Tidak kiralah dalam apa bentuk perubahan sekalipun, kita perlu bijak dalam memilih jalan untuk berubah.

Bukan hanya semata-mata mengambil langkah ke depan tanpa berfikir panjang. Tersalah melangkah, mungkin kita akan terjerumus ke satu lembah yang lebih sukar untuk kita menapak kembali.

Sebelum berubah, berhenti sejenak. Senaraikan pros and cons daripada perubahan yang bakal dilakukan.

Adakah lebih banyak kebaikan mendahului keburukan? Atau sebaliknya?

Adakah lebih mendekatkan kita pada Dia Yang Esa atau sebaliknya. Sekurang-kurangnya buatlah penilaian bijak sebelum melakukan perubahan diri.

Berubah itu sukar. Tapi apa yang lebih menakutkan adalah penyesalan.

Selangkah kita ke hadapan dalam mendekatkan diri kepada kebaikan mungkin akan ada banyak perkara yang dirasakan berbeza dalam kehidupan kita.

Apabila kita cuba mendekatkan diri ke arah kebaikan dan kita mula merasakan rakan-rakan semakin menjauh dan kita sendiri di jalan yang kita pilih, Dia ada.

Mungkin dalam doa harian kita sesudah solat kita ada menyelitkan doa untuk dijauhkan daripada mereka yang jauh daripada Dia.

Mungkin kita ada mendoakan untuk hanya meletakkan mereka yang benar-benar ikhlas dengan kita.

Mungkin itu sebabnya satu persatu rakan yang sebelum ini berjalan seiringan dengan kita semakin jauh terasa.

Kerana Allah itu Maha Pengasih. Dia tidak mahu kita berada bersama orang-orang yang tidak benar.

Mungkin ujian-ujian yang Dia berikan sepanjang jalan untuk berubah itu adalah untuk menguji tahap keimanan kita. Maka senyumlah. Tabah.

Didik hati untuk jadi secekal titis air yang mampu melekukkan batu.

Jadikan setiap langkah yang telah kita pilih sebagai batu loncatan untuk apa yang lebih baik.

“Semalam aku tengok program kat astro oasis. Cerita pasal kiamat. Takutlah. Tapi nantilah berubah, esok-esok jelah. Nanti apa kata orang kalau tiba-tiba berubah.”

Usia muda, waktu remaja. Sememangnya usia yang amat mencabar. Ditoleh ke kiri pembangunan pesat. Dipusing ke kanan, kemajuan yang tiada noktahnya.

Namun, setiap apa yang dilalui itu milik kita untuk kita corakkan ke arah yang diredhaiNya.

Seringkali kita leka dalam dunia penuh pancaroba. Seringkali kita tertipu dengan sandiwara dunia.

Tanpa sedar, dunia ini pentas lakonan, dan kita adalah pelakonnya. Tanpa sedar dunia ini hanya sementara, mungkin seminit nanti Izrail datang mengambil kembali nafas pinjaman daripadaNya.

Sampai bila kita menidakkan kehendak hati untuk berubah ke arah kebaikan? Sampai bila kita menanti ‘hidayah tiba’?

Sampai bila?

Adakah bila mentari tak lagi muncul dari arah timur, tatkala pintu taubat ditutup buat selama-lamanya baru terdetik rasa ingin kembali ke jalanNya?

Nauzubillahminzalik.

Saat pintu hijrah diketuk, bukalah seluas-luasnya. Kerana itu bukti kasih sayang Allah kepada kita.

Jangan pernah mengalah sebelum berjuang. Kita hidup bukan untuk mendambakan pandangan manusia, tetapi untuk mengecapi kasih sayang daripada Allah. Ikhlaskan hati, berhijrahlah keranaNya.

Hijrah itu tak perlu secara drastik. Hijrahlah secara perlahan-lahan. Apa yang dinilai adalah titis-titis usaha sepanjang jalan untuk berhijrah.

“Orang-orang yang berhijrah itu ialah orang-orang yang meninggalkan segala apa yang Allah telah melarang daripadanya,” (Hadith riwayat Bukhari dari Abdullah bin Umar r.a.)

Mengapa perlu berubah?

Kerana sayang dan kasihnya Allah kepada kita, hambaNya. Kasih sayang Allah itu lebih besar berbanding kasihnya ibu kepada si anak.

Dia adalah pemilik dunia ini. Dia yang berkuasa ke atas segala makhluk ciptaanNya. Dia penguasa semesta alam.

Kasihnya Allah kepada hamba-hambanya mengatasi kemurkaanNya. Kasihnya Allah kepada hamba-hambaNya itu tiada tolok bandingnya.

Dia berikan keampunan meskipun bermaharkan amal yang sekecil biji sawi.

Kerana cinta Rasulullah kepada umatnya. Kasihnya Al-Amin kepada setiap umat Islam meskipun tak pernah bertemu muka. Kasihnya Rasulullah kepada kita wujud sebelum  wujud kita pada hari ini lagi.

“Elehh, bajet ustazah la tu pakai labuh-labuh. Bajet ustaz la tu pakai jubah.”

Kerana masyarakat kita tak dapat dipisahkan dengan sindiran. Namun, itu hanyalah bunga-bunga manisnya penghijrahan.

Kunci utama sesuatu penghijrahan atau perubahan adalah keyakinan. Yakinlah untuk menjadi lebih baik dalam pandangan Allah.

Segala sesuatu itu bermula dengan niat. Jika niat kita baik – untuk berubah kerana Allah, Allah akan hadirkan orang yang baik-baik untuk bersama kita.

Jangan takut untuk berubah kerana pandangan manusia. Jadilah diri sendiri dalam meraih redhaNya. Akan hadir insan-insan yang akan menyayangi kita tanpa syarat.

Umar bin Al-Khattab r.a berkata, “Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, “Sesungguhnya sesuatu amal itu bergantung kepada niat. Penilaian Allah bagi setiap orang ialah apa yang dia niatkan. Maka sesiapa berhijrah semata-mata kerana taat kepada Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W, maka hijrah itu diterima oleh Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W. Sebaliknya sesiapa yang berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya bergantung kepada apa yang dia niatkan.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Faiza azamta fatawakkal A’lallah… La haulawala quwwata Illa billah… “Apabila kamu telah berazam maka bertawakkallah kepada Allah S.W.T.”

 

Maklumat Penulis

Artikel ini ditulis oleh Nurul Azzianie binti Ahmad Zamri. Berasal dari Kelantan. Masih lagi belajar.

Berminat menulis artikel? Anda inginkan supaya hasil penulisan anda diterbitkan dalam website iluvislam? Klik sini.

What do you think?

6 points
Upvote Downvote

Total votes: 8

Upvotes: 7

Upvotes percentage: 87.500000%

Downvotes: 1

Downvotes percentage: 12.500000%