Search Results for:

  • , ,

    Kerana Jodoh Rahsia Allah

    “Bila nak kahwin?” Soalan yang paling popular di antara soalan yang lainnya. “Abang dah kahwin, kakak dah kahwin, kamu bila lagi?” Senyum. “Kenapa kamu ni macam tak mencari? Tak rasa nak kawin ke? Ke sebab memilih sangat?” “Jodoh tu kan dah ditentukan. Sampai masa Allah hadirkan la yang terbaik.” “Ke sebab memang tak nak kahwin?” […]

  • ,

    Warkah Cinta Berbau Syurga

    Masih ingatkah lagi kita, sewaktu kita kecil dahulu? Dipaksa untuk mengaji, dipaksa untuk mengenal kalam Allah. Ibu dan ayah sangat bertegas dengan hal yang satu ini. Seawal usia 2,3 tahun sudah diajar mengenal alif, ba, ta. Tapi kenapa terhenti seusai khatam pertama kali sahaja? Dahulu, selepas Maghrib masing-masing akan mula membuka lembaran naskhah cinta daripada […]

  • ,

    Satu-satunya Sahabat Yang Mengahwini Dua Puteri Rasulullah

    Zun Nurain yang membawa maksud ‘yang memiliki dua cahaya’. Siapakah dalam kalangan sahabat Rasulullah SAW yang menerima gelaran indah ini? Beliau merupakan khalifah Islam ketiga daripada Khulafa Al-Rasyidin pada tahun 644 hingga 655 Masihi, selama 12 tahun. Beliau juga merupakan salah seorang daripada sepuluh orang sahabat yang dijamin syurga oleh Allah SWT. Itulah Uthman bin […]

  • ,

    Berkat Solat Dhuha Dalam Rezeki Seharian

    “Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha itu, adalah waktu dhuha-Mu, kecantikannya kecantikan-Mu, keindahannya keindahan-Mu, kekuatannya kekuatan-Mu, kekuasaannya kekuasaan-Mu, perlindungannya perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah. Jika di bumi, keluarkanlah. Jika sukar, permudahkanlah. Jika haram, sucikanlah. Jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu. Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan […]

  • ,

    Beri Salam Kepada Orang Yang Tak Dikenali Sesuatu Yang Pelik?

    “Assalamualaikum.” Abah melemparkan senyumannya setelah mengucapkan salam kepada seorang lelaki yang lalu di sebelah kami. Aku memandang abah dengan pandangan yang pelik. Abah kenal ke dengan orang tu? “Siapa tadi tu abah?” Soalku sambil duduk bertentangan dengan abah, menunggu pesanan makan malam kami. “Siapa?” Abah kembali menyoal dengan wajah yang blur. “Yang abah bagi salam […]

  • ,

    Kalau Tak, Sampai Sekarang Aku Rasa Memanah Tak Bermanfaat

    “Zulaika, Sabtu ni jom kita pergi karnival sukan tu, nak?” Suraya melabuhkan punggungnya di sisi katil. Zulaika kelihatan sedang asyik dengan novelnya. “Sukan apa pula? Kau tahu kan, aku kurang suka bersukan,” jawab Zulaika masih terus membaca novel. “Kita cuba memanah, nak?” Suraya kembali meneruskan hasratnya mahu mengajak Zulaika memanah di karnival itu anjuran Persatuan […]

  • ,

    Kau Tak Rasa Apa Aku Rasa!

    Nukilan ini aku dapat daripada seorang kenalan yang berkongsi di ruang status Whatsapp-nya. Walaupun coretannya pendek, tetapi setiap bait katanya benar menyentuh hatiku dan ingin sekali aku coretkan di sini untuk dijadikan tatapan buat semua yang membaca. Aku kreditkan nukilan ini pada penulis asalnya walaupun aku tidak tahu siapa. Semoga ada manfaatnya nukilan ini. “Setiap […]

  • ,

    Bersyukur Dalam Menghadapi Ujian Hidup

    Kehidupan ini ibarat satu bentuk permusafiran ibadah bagi seorang hamba menuju Penciptanya. Dalam perjalanan, kita terpaksa mendaki gunung-ganang yang sukar untuk ditempuhi, merentas lautan yang bergelora, taufan yang mengganas, dan melalui belantara yang tebal serta berduri. Kadang-kadang, kita ditemukan juga dengan taman menghijau yang mengasyikkan pandangan. Bagi hamba yang diberikan hidayah oleh Allah, mereka merasakan […]

  • ,

    Bersedekahlah. Semakin Memberi, Semakin Kaya!

    “Kak, kami perlukan sumbangan untuk ibu kami yang sakit,” entah dari mana datangnya dua budak perempuan ke meja makannya. Seorang berusia dalam lingkungan 15 tahun, seorang lagi dalam 7 tahun. Sayu melihat pakaian mereka yang bercompang-camping serta wajah mereka yang kelam seperti sudah tidak mandi beberapa hari. “Maaf dik, gaji akak belum masuk lagi. Akak […]

  • ,

    Bergurulah Dalam Menuntut Ilmu

    Alam siber yang serba canggih ini memudahkan kita untuk mencari maklumat dalam sesuatu bidang. Sebut sahaja kata kuncinya, taip di carian, klik dan tersenarai bermacam jawapan serta maklumat yang kita perlukan. Tapi, wajarkah kita menjadikan carian ini sumber utama kita dalam kita menuntut ilmu? Displin mempelajari ilmu itu memerlukan si penuntut ilmu mengetahui asas dan […]

  • ,

    Sejauh Mana Kita Faham Bahawa Solat Itu Tiang Agama

    Solat merupakan ibadah yang sangat penting dan wajib dilakukan. Solat amat penting sehinggakan ketika sedang berperang sekalipun, kita tidak boleh meninggalkan solat. Imam Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa nabi bersabda, “Solat itu tiang agama. Sesiapa yang meninggalkannya,dia merunthkan agama.” Dalam surah Al-Mukminun ayat 1,2 dan 9, Allah menjelaskan, “Sesungguhnya telah berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam […]

  • ,

    Kehadiran kita Di Dunia Ini Ada Dua Pilihan

    Hanan menepis lembut tangan kiri milik sahabat baiknya yang terletak di bahu kirinya. “Jangan ganggu aku… I need some spaces… Sorry,” ujarnya lembut kepada Suria. “Ooo okay, okay Han,” jawab Suria dalam benak kerisauan. Suria, sahabat baik aku. Hanya satu-satunya sahabat aku yang paling dekat dan orang pertama yang akan sedar jika ada yang tidak kena dengan […]