Search Results for:

  • ,

    Kisah Di Sebalik Karya Agung Tafsir Al-Azhar (bahagian 2-akhir)

    Memang kemarahan saya itulah rupanya yang segaja di bangkitkannya. Kalau saya melompati dia dan menerkamnya, tentu sebutir peluru saja sudah dalam merobek dada saya. Dan besoknya tentu sudah dapat disiarkan berita di surat-surat khabar, “Hamka lari dari tahanan, lalu dikerja, tertembak mati!” Syukur Alhamdulillah kemarahan itu dapat saya redakan, dan insaf dengan siapa saya berhadapan. […]

  • ,

    Kisah Di Sebalik Karya Agung Tafsir Al-Azhar (bahagian 1)

    Tafsir Al-Azhar merupakan satu karya tafsir Al-Quran yang agung dalam simpanan khazanah ilmu terutama bagi umat Islam Nusantara. Barang siapa yang membacanya tentu akan lahir satu perasaan kagum lantaran susunan bahasanya yang halus dan kandungan bagi setiap penafsiran amat menyeluruh bahkan ia merangkumi hampir kesemua lapangan ilmu termasuk ilmu alam dan teknologi. Walaupun begitu mungkin […]

  • ,

    Syurga Untuk Seorang Pendosa

    Cukup-cukuplah kita dengan egonya Ada saja alasan dicipta Entah apa yang menghalang kita untuk kembali pada Allah. Saat jasad masih gagah bernyawa gunakanlah kesempatan ini untuk taubat daripada dosa dan maksiat. Betulkan setiap kesalahan Keluar daripada belenggu kekhilafan. Pintu taubat itu sentiasa terbuka Menunggu kita untuk melangkah kaki melaluinya Namun, kita saja yang sengaja membutakan […]

  • , ,

    301 Hari Berjuang Untuk Hidup

    Tribute buat allyarhamah anakkandaku Nur’ain Afiyyah binti Mohd Mustaqiim (28hb Sya’ban 1437-28hb Sya’ban 1438H) Orang yang berkahwin pasti menginginkan zuriat yang soleh dan solehah. Cuba kita tanya pada pasangan yang baru atau lama berkahwin, “Apakah mereka menginginkan zuriat? Zuriat yang bagaimana diinginkan oleh mereka?” Ada zuriat dilahirkan dalam keadaan sempurna dan ada pula disebaliknya. 05/08/2015 […]

  • ,

    Dua ‘S’ Yang Ramai Orang Selalu Terleka – Senyum & Sedekah

    Saya ada seorang kenalan yang sangat hebat di mata saya. Namanya Muhammad Saif Syahrul. Saya panggilnya Syah. Hingga ke hari ini, seperkara dua nasihat daripadanya yang saya ingat dan pegang erat-erat, ingin saya kongsikan bersama. Dua ‘S’. Ya, itu yang Syah sampaikan pada saya beberapa tahun yang lepas, sebelum Syah berhijrah. Apa itu dua ‘S’? […]

  • ,

    Jaga Hak Allah, Allah Akan Jaga Kita

    “Kenapa prestasi kita tiga bulan ni jadi macam ni?” Saif menongkat dagu sambil rehat seketika. Dia baru sahaja selesai meneliti fail ketiga organisasi itu. Mindanya mulai penat. “Jadi macam mana?” Inas kembali menyoal sahabat baiknya itu. “Yelah, semakin sikit sales yang masuk. Tak agresif seperti sebelum ni. Kita pun dah lama tak buat trip baru,” Amani […]

  • ,

    Optimis Saja! Jangan Gentar Untuk Mengukir Impian!

    Orang yang beriman wajib untuk optimis. Optimis terhadap masa depannya serta optimis terhadap masa depan Islam. Optimis itu sangat berkait rapat dengan harapan. Orang yang optimis pasti tidak akan jemu untuk memasang cita-cita dan impian, kerana cita-cita serta impian itu adalah harapan! Terdapat banyak ayat dalam Quran di mana Allah mengingatkan kita untuk berharap serta […]

  • , ,

    Kita Hidup Untuk Bahagia… Bahagia Itu Bila Allah Sayang

    Bahagia sebenar adalah bila hati kita kaya. Kalau hati kaya, kita akan bahagia. Lihatlah betapa ramai yang bergaji besar, namun hati perasaannya tetap miskin? Betapa ramai yang memiliki pangkat besar, gaji besar, namun masih terjebak dengan riba? Mereka yang amal riba, hidup mereka tidak akan bahagia. Hati mereka tidak akan tenang. Sebab Allah tidak suka […]

  • ,

    Kenapa Manusia Sering Risau Berkaitan Soal Rezeki?

    Manusia di dalam hidup mereka akan ada kerisauan tertentu. Dan kerisauan yang paling menghantui mereka adalah berkaitan rezeki. Apabila kita tersedar dari tidur apa yang kita fikirkan? Ya rezeki. Apabila kita berbual dengan orang sekeliling kita maka tajuk yang banyak mengambil tempat dalam perbualan tersebut adalah berkaitan rezeki. “Hang kerja di mana?” “Tender projek kat […]

  • ,

    Di Sebalik Tabir Kehidupan

    Dalam kehidupan sekarang, kita melihat ramai dalam kalangan kita yang telah berjaya mencapai impian dalam hidup mereka. Alhamdulillah dan tahniah diucapkan! Kita melihat kejayaan demi kejayaan dicapai oleh mereka dan barangkali ada terdetik di hati: “Bagusnya jika aku adalah mereka, kaya dan berjaya.” “Untungnya berjaya macam tu, kenapa macam senang jer dia nak berjaya?” Setiap […]

  • ,

    Perjalanan Hidup Adik-adik Masih Jauh, Tolong Jangan Rosakkannya

    Peristiwa kebakaran pusat tahfiz yang berlaku beberapa minggu yang lalu membuatkan semua hati yang melihat dan mendengar berasa hiba dan pilu. 21 anak-anak tahfiz dan 2 orang warden terlebih dahulu dijemput Ilahi. Allah lebih sayangkan mereka. Damailah kamu anak-anak syurga kesayangan Allah. Al-Fatihah. Setelah itu, kita mendengar berita yang mengesahkan bahawa kebakaran pusat tahfiz bukan […]

  • ,

    Andai Saya Terus Rebah Dengan Kegagalan

    Nama saya Amalina. Seorang pelajar cemerlang dalam bidang akademik sejak dari darjah 1 sehingga darjah 6. Kemudian melanjutkan pelajaran di sekolah menengah. Juga berjaya merebut gelaran pelajar cemerlang dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Figura saya yang selalu naik ke pentas untuk menerima hadiah daripada pengetua. Nama saya yang selalu terpampang di papan kenyataan sebagai […]