Search Results for:

  • ,

    Kunci Ke Syurga (bahagian 2-akhir)

    “Baiklah, ini jawapanku… 1. Satu yang tiada duanya adalah Allah SWT. 2. Dua yang tiada tiganya adalah malam dan siang. Allah SWT berfirman, “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).” (Al-Isra’ : 12) 3. Tiga yang tiada empatnya adalah kekhilafan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan kapal yang ditumpanginya, membunuh seorang […]

  • ,

    Kunci Ke Syurga (bahagian 1)

    “Akak, nak dengar satu teka-teki tak?” “Teka-teki apa tu?” “Apakah benda yang satu tiada duanya, dua tiada tiganya, tiga tiada empatnya? Takat tu je dulu. Kalau akak terer akak jawab.” “Menarik betul teka-teki awak ni. Apa jawapannya? Akak macam tak pernah dengar pun teka-teki tu sebelum ni.” “Haa, mari saya share jawapan dia. Haritu saya ada […]

  • ,

    Berdoalah. Allah Maha Mendengar (bahagian 2-akhir)

    Dr Saeed akhirnya menyewa sebuah kereta dan memulakan perjalanan. Di pertengahan jalan, cuaca tiba-tiba berubah dan kilat mulai sabung-menyabung. Hujan semakin lebat dan membuatkan keadaan sangat sukar dan mustahil untuk meneruskan perjalanan. Setelah dua jam perjalanan barulah Dr Saeed sedar bahawa dia telah tersalah jalan. Di kiri kanannya gelap tanpa sebiji lampu jalan. Telefonnya sudah […]

  • ,

    Berdoalah. Allah Maha Mendengar (bahagian 1)

    “Awak, pernah tak rasa macam dah penat doa? Hari-hari kita doa tapi Allah tak makbul pun. Orang cakap setiap apa yang kita doa Allah akan makbulkan. Saya tiap-tiap hari doa tapi sampai sekarang ada je benda tak makbul,” “Bukan ‘tak makbul’. Tapi mungkin ‘belum makbul’. Bersangka baik dengan Allah.” Sabda Rasulullah S.A.W : Daripada Abu […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 3-akhir)

    “Ilmu mengenali Tuhan?” Si lelaki muda nampak semakin berminat. “Ya, sains ilmu yang kita pelajari itu bukankah boleh diukur, diekperimentasi dan diaplikasi” Si abang menerangkan. “Kata-kata kamu itu memang benar.” “Kita selalu membuat eksperimen di sekolah. Kenapa kita harus mengukur setiap bahan dengan terperinci?” Tanya si abang. “Supaya tidak berlaku letusan yang tidak diingini.” “Itulah […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 2)

    Selepas beberapa langkah lelaki muda tadi berlalu. Tiba-tiba dia tidak mampu melangkah lagi apabila mendengar alunan bacaan al-Quran daripada si adik. “Apa yang kamu baca itu?” “Surat cinta daripada Tuhan,” jawab si adik sambil menunjukkan senaskah mushaf al-Quran kepada lelaki muda tadi. “Cinta hanya membuatkan kamu kecewa. Jangan pernah mendekatinya,” kata si lelaki muda. “Kami […]

  • ,

    Jalan Menuju Tuhan (bahagian 1)

    Seorang lelaki muda yang agak berserabut meninjau jauh ke bawah. Dia kelihatan sedang berfikir tentang sesuatu. “Apa yang tuan sedang lihat?” Seorang budak kecil yang berumur dalam lingkungan 11 tahun tiba-tiba bersuara. Budak lelaki itu cuba menghampiri dan berdiri di sebelah sisi kirinya. Dia juga cuba meniru aksi lelaki muda tadi. Namun, tiada apa yang […]

  • ,

    Cerpen: Aku, Atef Dan Nil (bahagian 3-akhir)

    Sebelum tidur,  Atef memasang televisyen. Siaran cerita klasik Arab Mesir yang ditayangkan sangat mencuit hati. Kami ketawa berdekah-dekah dan terbahak-bahak hingga bergema ke langit yang ke-tujuh. Tiada siapa yang menghiraukan derai gelak tawa kami. “Apa pengalaman paling pahit sepanjang kamu berada di Mesir?” Kali ini giliran Atef pula menjolok diskusi hangat. “Saya masih ingat saat […]

  • ,

    Cerpen: Aku, Atef Dan Nil (bahagian 2)

    “Fajar. Kita sudah sampai.” Dalam lamunan itu,  Atef melambai-lambaikan telapak tangannya. Kami sudah sampai di stesen Beni Suef. Dalam gerombolan manusia, aku disambut oleh keluarga Atef yang begitu ramah mesra sekali. Atef merupakan anak emas dalam keluarganya. Bapanya, Ammu Muhammed merupakan seorang pengusaha tani di ladang gandum dan menjadi tulang belakang keluarga manakala ibunya, Khatijah […]

  • ,

    Cerpen: Aku, Atef Dan Nil (bahagian 1)

    SERASA ada ramuan indah yang tersukat di sebalik kenangan ini. Persahabatan kita berdua begitu aneh seperti Nil yang panjang dan berliku bukan? Namanya  Atef Mostafa – teruna berbangsa Arab Mesir, berwajah mulus bercahaya, rambut berambut kerinting menawan, berkulit merah-kemerahan, dan bermata keperang-perangan. Kami berbeza mazhab, perwatakan dan seluruh sudut. Tetapi hati nubari kami begitu serasi. […]

  • , ,

    Ayah, Lelaki Misteri

    Ayah adalah lelaki yang pertama yang dikenali oleh anak. Suara garau yang pertama didengari di cuping telinga kamu. Sesungguhnya, ayah adalah lelaki yang penuh misteri. Yang mana kamu tak dapat merungkai kemisteriannya kecuali menyelam dan berenang di dalam lubuk hatinya. Sakit ka. Gembira ka. Sedih ka. Ianya tersembunyi rapi di dalam jiwa tanpa menzahirkan kepada […]

  • ,

    Kegagalanku Itu Pasti Mengundang HikmahNya

    Sebagai seorang pelajar, kegagalan itu biasa. Dugaan belajar memang tidak habis-habis. Usaha memang kena teruskan walaupun ada kalanya kita akan menghadapi ‘breakdown’. Doa pun semakin panjang, solat pun semakin banyak. Itulah lumrah pelajar, sanggup menghadapi semua ini demi ilmu. Tetapi pada tahun 2015, kegagalan itu perkara yang terlalu biasa bagiku. Walau sebanyak mana pun usahaku, […]